Curriculum 10-14

Curriculum 10-14
Op Tienerschool Lemmer werken we met de units van curriculum 10-14. Het curriculum is digitaal en werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s, die wij units noemen. Van Mythen en Legenden tot De Wijde Wereld en van Consequenties tot Hoe leren wij?

Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van de tiener en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het curriculum 10-14 wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en laatste stand van zaken in de wetenschap.

 

Curriculum 10-14 in de praktijk
Hoe werkt een unit van curriculum 10-14 in de praktijk? We nemen als voorbeeld de unit: Weer & Klimaat.
Als Kick-off nodigen we een meteoroloog uit. De meteoroloog heeft allerlei weerinstrumenten mee en legt uit hoe de weerinstrumenten ingezet moeten worden. De tieners gaan aan de slag met de weerinstrumenten. Tempraturen, neerslag en windsnelheden worden bijgehouden. En dit allemaal in een Excel bestand. Tijdens de ICT-lessen, wat gegeven wordt door een vo-docent, oefenen en leren de tieners het programma kennen. Met de verzamelde informatie in Excel gaan ze grafieken maken en dit onder begeleiding van een wiskunde docent. Natuurlijk komt onze aardrijkskunde docent ook langs om de theorie van de gemaakte grafieken te delen. Met taal & literatuur gaan de tieners aan de slag met nieuwsberichten en weerberichten. Alle taken worden verzameld en uiteindelijk maken de tieners een eigen Jeugdjournaal.

De vakken staan bij curriculum 10-14 niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Tieners leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. Het van en met elkaar leren. Niet alleen de tieners leren van en met elkaar, want ook ons team bereiden de units gezamenlijk voor.

 

Vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Leren staat in het Curriculum 10-14 centraal. Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend. De opening noemen wij: Kick-off. Het is bedoeld om de tiener betrokken en enthousiast te maken. Daarna volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis is er al aanwezig bij de tiener? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s) die helpen tieners in te zien wat ze al weten van een onderwerp.

Dan volgt een uitleg door de coaches of docenten met een oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de tieners voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De coaches en docenten zijn in de buurt waar hulp nodig is. De tieners werken met een ‘reflective journaling’, zodat de focus op het leerproces ligt. Uiteindelijk sluiten we de unit feestelijk af!