Iedere tiener heeft binnen de Tienerschool een eigen Individueel Ontwikkelingsplan (IOP) en werkt vanuit leerdoelen aan betekenisvolle opdrachten. De tiener is eigenaar van zijn of haar leerproces. Hierbij wordt uitgegaan van de kerndoelen gebaseerd op het curriculum. Er wordt gewerkt met de doorlopende leerlijn 10-14 onderwijs en de tieners krijgen gepersonaliseerd onderwijs (op eigen niveau en ontwikkelingsgericht vanuit leerdoelen). De tieners leren ook samen met anderen, vakoverstijgend en projectmatig (in samenhang leren). Het onderwijs is betekenisvol, multimediaal (leren uit de echte wereld), leerlingen leren in en buiten de school (ondernemen en onderzoeken) en bij instellingen en bedrijven (participatiemaatschappij).
We werken thematisch en vakoverstijgend. Leren gebeurt middels instructies, ontdekkend leren, ontwerpend leren, (samen) project leren en combinaties hiertussen. De instructies van de kernvakken bieden we apart aan. Iedereen werkt op zijn eigen snelheid en eigen niveau.